HVEM ER VI?

Vi er et rytmisk pigekor der synger på eliteniveau, hvor sammenhold og kærlighed til fælleskabet er nøglen til korsang i særklasse.

I koret er vi 26 piger i alderen 13-20 år fra hele Mariagerfjord Kommune, og med vores dirigent Christian Fris-Ronsfeld i spidsen, sigter vi hele tiden efter nye musikalske eventyr. Der er højt til loftet, og vi accepterer hinanden for de særlige kompetencer og personligheder, vi hver især har.

Ud over at lave koncerter og tage på turnéer i ind- og udland, synger vi også af og til med kendte kunstnere, så som Steffen Brandt, Emmelie De Forest, Michael Falch og Hjalmer. I koret skaber vi oplevelser for livet , og vi har sang på hjertet.

Det sociale sammenspil mellem pigerne prioriteres også meget højt. Pigerne udvælges, udover deres sangstemme og talent, også ud fra deres motivation for at være en del af koret. Alle er lige vigtige i deres rolle i koret, og alle piger accepteres for netop deres særlige kompetencer og deres personligheder.

I koret er der stor fokus på stimulering og udvikling af pigernes samarbejdsevne, situationsfornemmelse, ansvarsbevidsthed, evne til at udvise empati og anerkendelse, koncentrationsevne og generelle evne til at indgå engageret og kompetent i et målrettet samarbejde.

Kor er glæden ved sang men også glæden i det fællesskab pigerne får i sangen. Vi betragter Korskolen som et drivhus hvor talentet kan gro i trygge rammer.

Kunstnerisk leder og dirigent: Christian Fris-Ronsfeld
Sanglærer: Andrea Fogh Klausen

UNDERVISNINGSFAG

• Solosang giver mulighed for at arbejde med konkrete problemstillinger samt individuel udvikling. Sanglæreren har samtidig mulighed for at se elevens personlige og faglige udvikling, og eleven kan skabe en større fortrolighed med underviseren.
  • Klaverlab, for at forstå melodiske og harmoniske sammenhænge i musik samt til at akkompagnere sin egen eller andres stemme.
  • Hørelære og teoriundervisning er et vigtigt fundament for at synge rent, samt forstå sin rolle i korklang og derved hæve niveauet under korprøven. Eleverne lærer at læse noder, lærer solmisation med håndtegn og bladsang, harmonisk forståelse, imitation af melodier og rytmer gennem f.eks. improvisation og circle songs/voice painting.
  • Kor-øvegange for hele koret afvikles én gang ugentlig

AKTIVITETER

I Korskolen har vi sang på hjertet, og vi rummer både det sociale og sangfaglige.

Det kommer til udtryk i mange sociale arrangementer så som f.eks. trivsels- og coachingsamtaler og 1 rystesammenweekend i starten af sæsonen, sociale lege under korprøven og en generel opdragelse i, at man skal have det rart sammen for at kunne lave god musik.

Korets musikfaglige profil er rytmisk kormusik på højt niveau. Vi optræder både med band, klaver alene samt a cappella.

• Sted: Mariagerfjord Kulturskole, Christiansgade 1, 9500 Hobro
  • Optagelsesprøve: Finder sted én gang årligt i juni måned. Du skal have en god sangstemme og have lyst til at fordybe og dygtiggøre dig inden for rytmisk korsang, solosang, klaver, rytmetræning og teori. Du skal også have lyst til at synge med andre sangere fra hele Mariagerfjord Kommune. Du behøver ikke være en dygtig nodelæser for at søge ind; mange går rundt med et sangtalent, de slet ikke har opdaget, og derfor glæder vi os til at se netop dig til en prøve.
  • Aktiviteter udover korprøver: Koret har ca. 10-20 koncerter pr. år. Korskolen afholder årligt 2 store koncerter (jul og sommer), hvor alle 6 elitekor optræder både sammen og hver for sig. Udover disse to koncerter har pigekoret mindst et stort koncertarrangement mere pr. sæson, så som turné, festivaler, udenlandsrejse, indspilninger eller lignende. Man skal være indstillet på, at der kan være koraktiviteter 8-10 weekender om året.
  • Indspilninger og musikvideoproduktioner

Der er mødepligt til undervisning og koncerter. Herunder også øve-weekender og turneer, hvor du i løbet af et skoleår skal være indstillet på at måtte aflyse op til 5 skoledage til fordel for koret. Der vil ofte være hjemmearbejde, specielt når nye sange skal læres.